NISSAN PATROL GR 2,8 TD  4x4  RZA-1

gr.jpg

Jak šel čas a humpolečtí hasiči dostali na starost úsek dálnice D1 od 66-104 km sloužili na požární stanici Pelhřimov různé rychlé zásahové automobily. Nyní si řekneme něco o druhém z nich:   Nissan Patrol GR 2.8 TD 4x4

Starou dosluhující Tatru 623 bylo rozhodnuto Okresním útvarem a správou sboru požární ochrany v Pelhřimově /zřizovatelem byl Okresní úřad Pelhřimov/ vystřídat modernějším rychlým zásahovým automobilem /RZA/.

Volba padla na jeden z nejlepších  terénních off-road vozidel s velkou užitečnou hmotností a to  Nissan Patrol GR 2,8 TD 4x4.

Nový automobil byl Humpoleckým hasičům předán v bílé barvě, nový a  neupravený při příležitosti 120. výročí založení hasičů v Humpolci v roce 1993. Auto bylo předáno na výroční valné hromadě tehdejším náčelníkem Okresní správy sboru PO  Ing. Šimonem Miroslavem a technikem strojní služby panem Ladislavem Plášilem. Nissan s SPZkou  PEC 97-37  byl upraven vlastní usilovnou prací hasičským sborem v Humpolci. Svépomocí byl vytvořen rychlý zásahový automobil pro 2 hasiče pro potřeby dopravních nehod na úseku dálnice D1 a pro technické zásahy.  Barevné provedení bylo provedeno polepem výstražnou červenou folií. Vozidlo bylo uvedeno do provozu v květnu 1994.

Vozidlo bylo na svoji dobu vybaveno nejmodernější těžkou vyprošťovací hydraulickou soupravou LUKAS s navijáky, zvedacími vyprošťovacími vaky Holmatro a dále VT hasícím zařízením se samostatným motorem fy Kranzle a lepenou plastovou nádrží na vodu o objemu cca 120 litrů.

Při zásahu v prosinci v roce 1995 došlo na D1 na 95 km ve směru na Prahu k DN několika OA, kde byl zraněn herec Petr Haničinec. Cestou k této DN se stala ještě další DN kamionu a firemní OA Škoda Forman, ve kterém cestovali dva muži.

Během zásahu u této DN byla chlouba Humpoleckých hasičů Nissan Patrol během sekundy totálně zničen dvoupodlažním autobusem Neoplan, který zezadu narazil do našeho RZA, přibral OA Škoda Forman a vše narazil pod zadní částí návěsu zaparkovaného kamionu. viz další foto po DN.  Jen štěstí, že profesionální posádka kluků z Humpolce Hlavnička Zdeněk a Hájek Pavel ze směny C stačila duchapřítomně  a rychle opustit vozidlo, jinak by neměla šanci na přežití. Vozidlo bylo tak poničené nárazem, že nebylo možné vydat ani vyprošťovací hydraulickou soupravu ze zadní části vozu. Na místo nehody byl hned povolán i  RZA z Pelhřimova, tehdejší  Tatra 623 s dvoučlennou posádkou.

Následně se díky havarijnímu pojištění vozidel Správy sboru PO podařilo hned v lednu 1996 přivézt z Tábora od fy Auto HÁK zbrusu nový automobil stejného typu Nissan Patrol GR   SPZ PED 66-01. Podařilo se okamžitě zajistit i novou sadu vyprošťovacího zařízení Lukas, sadu vaků a nové hasící zařízení Kranzle. S přestavbou interiéru vozu tehdy pomohla specializovaná fy SIME z Prahy, která některé součásti věnovala sponzorským darem hasičům. Na vybavení se podílela i Humpolecká nemocnice a Nadace dálnice D1 a další subjekty.   Na voze poté ihned započaly usilovné práce dobrovolných i profesionálních hasičů tak , aby vozidlo bylo co nejdříve upravené a připravené k zásahu. Lakování vozidla bylo provedeno speciální výstražnou barvou RAL ve  firmě Autia Humpolec, která tuto speciální barvu uměla stříkat.

Všem, kteří se tenkrát podíleli na rychlé měsíční přestavbě vozidla patří opravdu velký dík a poklona za odvedenou práci a úsilí věnované tomuto vozidlu.

Rychlé zásahové automobily Nissan Patrol sloužil na stanici Humpolec až do roku 2005, kdy je v těžké  službě po 11 letech nahradila nová RZA Toyota Land Cruiser, o které si povíme v dalším pokračovaní seriálu „Jaké RZA sloužily u Humpoleckých hasičů“

nissan_4.jpgNissan Patrol 2,8 GR - 3.jpgNissan Patrol GR 2,8 TD RZA.jpgNissan Patrol 2,8 GR - 2.jpgP3170028.JPG20161123_095900.jpg